شناسایی الزامات توسعه خدمات کاربردی شبکه ملی اطلاعات

شماره :
47029
آخرین به روزرسانی :
سه شنبه 1403/02/18 ساعت 15:06
دسته بندی

شناسایی الزامات توسعه خدمات کاربردی شبکه ملی اطلاعات

در سند مرجع معماری شبکه ملی اطلاعات به توسعه خدمات دیجیتال پرکاربرد بومی و همچنین خدمات بخش عمومی، دولت الکترونيکی و سكو­های دیجیتالی مانند جویشگرها و پیام­ رسان­ها اشاره شده است. در این راستا طراحی و معماري شبكه ملي اطلاعات می‌بایست مبتنی بر رويكردي جامع و خدمت­گرا، علاوه بر پاسخگویی نيازهاي كنوني با نگاه به فناوري­هاي آينده، زمينه مزيت­بخشي براي زيست بوم خدمات و محتواي ايراني‌- اسلامي را فراهم نمايد.

شبكه ملي اطلاعات به عنوان يك شبکه‌ای گسترده مبتنی بر ابر، دربرگیرنده شبکه‌های عمومی و اختصاصی و مراکز داده امن بوده و زیرساخت‌های لازم برای ذخیره‌سازی، اشتراک‌ گذاری و پردازش اطلاعات و برقراری تعاملات و مبادلات الکترونیکی بین تمام افراد و کسب و کارها را فراهم می‌سازد. تعیین انواع کاربردهای فناوری اطلاعات در این شبکه و شناسایی الزامات و نیازمندی­های توسعه آنها با چالش‌های زیادی از جمله مبهم بودن مرزها و تعاریف، فقدان داده­ها و اطلاعات و نامشخص بودن بسیاری از فعالیت‌های دیجیتالی مواجه است.

تعیین الزامات نرم­افزاری، رویکردی برای شناسایی و چگونگی کاربرد یک فناوری را معرفی می­نماید. در این گزارش تحلیلی که برگرفته از نتایج بدست آمده در پروژه «شناسایی الزامات پیاده‌سازی خدمات کاربردی شبکه ملی اطلاعات» می­باشد بر رویکرد مهندسی نیازمندی­ها برای شناسایی مجموعه­ای جامع از الزامات توسعه خدمات کاربردی شبکه ملی اطلاعات در سه سطح کسب وکار، کاربر و نرم‌افزار تاکید می­شود. بدین منظور اقدامات اصلی 1- بررسی روندهای فناوری­های نوین، 2- بررسی مستندات وضعیت موجود شبکه ملی اطلاعات، 3- تبیین مدل مفهومی برای شناسایی الزامات پیاده­ سازی، 4- بررسی معیارهای کیفیت خدمات و 5- تعیین نیازمندی­ها در دو سطح پلتفرم­های خدمات کاربردی و زیرساخت اطلاعاتی شبکه ملی اطلاعات دنبال شده است.

برای دسترسی به محتوای گزارش به لینک روبرو مراجعه نمائید:              https://vlib.itrc.ac.ir/parvan/resource/16351/


علاقه مندان به این موضوع می توانند با دریافت نسخه فایل پیوست به محتوای کامل این گزارش دسترسی پیدا کنند.

X