نقشه راه فناوری یک چارچوب برنامه ریزی است که ابزاری برای تصمیم سازان به منظور شناسایی، ارزیابی و انتخاب میان گزینههای راهبردی مختلف برای دستیابی به اهداف فناورانه فراهم آورده و در فهم بهتر بازار و ایجاد تصمیمهای هدفمند به کسب و کارها کمک مینماید. اولین گزارش تجربه استفاده از نقشه راه فناوری توسط شرکت موتورولا در محیطی صنعتی و با رویکردی سیستماتیک در روند برنامهریزی، در اواخر دهه ۷۰ میلادی ارائه شده است. از آن زمان تا کنون این رویکرد توسط سازمانهای مختلفی با مأموریتهای متنوع به کار گرفته شد و صنایع و دولتها نیز شروع به استفاده از آن نمودند.