بستن× ارتباط ۸۴۹۷۷۶۷۲
بستن×

فرم جستجو

تاکید بر تجاری سازی در گامهای بعدی جویشگرهای بومی

دبیر شورای راهبری طرح جویشگر بومی؛
تاکید بر تجاری سازی در گامهای بعدی جویشگرهای بومی
همایش دوروزه جویشگر بومی در روزهای دوم و سوم آبان ماه در هفته گذشته با تاکید بر معرفی و رونمایی از 14 محصول و خدمت کامل شده طرح جویشگر بومی، با 6 نشست ارائه محصول و دو میزگرد تجاری سازی برگزار شد,

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران) در  این مصاحبه دبیر شورای راهبری طرح جویشگر بومی،  دکتر علیرضا یاری، نتایج و دستاوردهای آنرا تشریح کرد.

وی با بیان اینکه معرفی این محصولات امکان تجاری سازی آنها را فراهم کرده و راه را برای تعامل و مشارکت با سایر بازیگران این حوزه  فراهم نمود، به شرح زیر مهمترین نکاتی که در ادامه طرح به نقل از مجریان پروژه مطرح شده است را عنوان نمود:

  • مهمترین مشکل جویشگرهای بومی "یوز" و "پارسی جو" رقابت با گوگل و اخذ سهم بازار مناسب از بازار جستجوی کشور است.
  • دست یابی به فناوری عمیق در کاربردهای طرح دقت مناسبی را برای مترجم ماشینی "ترگمان" و سایر کاربردها فراهم کرده است.
  • سرویس نقشه "پارسی مپ" توانمندی خوبی با توجه به پردازش زبان فارسی ارائه کردند ولی نیاز به نقشه های دقیق بومی هستند که در اختیار برخی سازمانهای دولتی است.
  • سرویسهای رایانامه بومی "چاپار" با تاکید بر امنیت اطلاعات و کاربران در تلاش هستند در صورتیکه مردم به نکات امنیتی در هنگام به کارگیری خدمات غیر بومی توجه نمی کنند.
  • امکان اتصال به پیام رسانها و تلفیق با این سرویس را "النون" به عنوان یک
  • سایت اطلاع رسانی جهاد دانشگاهی "SID" ضمن افزودن بیش از 100 هزار مقاله از مجامع داخلی با همکاری ترگمان امکان ترجمه آنلاین مقالات تخصصی را نیز فراهم کرد.
  • جویشگر تصویری "کاوش" با بهره گیری از یادگیری عمیق دقت خود را بهبود داد.
  • دانشنامه آزاد عمومی زبان فارسی "ابوریحان" با بیش از 80 هزار مدخل راه اندازی شد.
  • "گراف دانش فارسی" با ظرفیت بیش از 500هزار مدخل فارسی برای اولین بار در کشور ایجاد شده است.
  • "فارس نت" شبکه واژگانی عمومی زبان فارسی از 30 هزار مدخل فارسی به 100هزار مدخل ارتقاء یافت.
  • شبکه تصویری "تصویر نت" با 8 میلیون عکس ارائه شد.
  • بانک درختی و ابزارهای نحوی"تشخیص موجودیت نامدار" و "هم مرجع گزینی" برای اولین بار در سطح صنعتی برای زبان فارسی تولید و ارائه شد.
  • سامانه های تحلیل خبری "خبرجو" و "هشتگ" با توانمندی مرور شبکه های اجتماعی ارائه شد.
  • در آخرین بخش محصولهای تبلیغات هوشمند "هشتاد" و "ادبید" برای ایجاد سکوی جذب تبلیغات و کسب درآمد جویشگرها و شبکه های اجتماعی ارائه شد.

در ادامه یاری ضمن بیان اهمیت یکپارچه سای و تجاری سازی جویشگرهای بومی توضیح داد که در میزگردهای تخصصی همایش که در آن اساتید، متخصصین و کاربران به بحث و تبادل نظر پرداخته و موضوعات زیر را مطرح کردند:

  • مهمترین مشکل جویشگرهای بومی نداشتن فرصت مناسب و برابر با گوگل می باشد که از حاکمیت درخواست ایجاد این فرصت را داشتند.
  • دسترسی سهل گوگل به اطلاعات سازمانهای دولتی در صورتیکه از جویشگرهای بومی بعضا جلوگیری می­شود.
  • جویشگرها ناامید از دسترسی به دادگانی می باشند که در اختیار حاکمیت است.
  • نیاز به بازوهای تجاری سازی قوی که خود دسترسی به بازار را برای آنها فراهم کرده و برندسازی مناسبی برای آنها فراهم گردد.
  • کیفیت خدماتی نظیر مسیریابی و جستجوی نقشه نیاز به اطلاعات سازمانها، اصناف و غیره می باشد که بعضا دسترسی به آنها دشوار است.
  • سرمایه گذارها به دلیل عدم شفافیت قوانین و مقررات این حوزه و عدم ایجاد فرصت مناسب برای خدمات بومی، علاقه ایی به سرمایه گذاری در این حوزه ندارند.

در پايان، ایشان با بیان این که تجاری سازی هر محصولی نیاز به مقدمات و زیرساختهای لازم در کشور دارد که به نظر شرکت کنندگان در همایش هنوز در کشور بستر ارائه خدمات و محتوای جویشگر بومی بطور کامل فراهم نبوده و از سوی حاکمیت فرصت مناسبی برای توسعه و به کارگیری خدمات بومی فراهم نشده است،  این امید را دادند که موضوع در شورای راهبری طرح  و اقدام لازم در جهت بهبود مسیر طراحی و اجرا خواهد شد.