مشارکت در تولید و ارائه محصولات و خدمات طرح جویشگر

شما اینجا هستید

این فراخوان با توجه به تصویب طرح جویشگر (موتور جستجوی بومی) در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و در پی تصمیم این وزارت مبنی بر حمایت همه جانبه از محصولات و خدمات بومی تحت وب، تهیه شده است. هدف از این فراخوان، ایجاد فضای رقابتی صحیح و بهره­گیری از تمام خدمات موجود در این حوزه، برای متولیان تحقیق و توسعه محصولات و خدمات مرتبط با جویشگر می­باشد.

علاقمندان به شرکت در فراخوان موتور جستجوی بومی مندرج در این سایت، لازم است فرم ارائه سوابق علمی - اجرایی (فرم شماره ۴۳۷) را تکمیل نموده و به همراه سایر مدارک خواسته شده طی نامه رسمی جهت معاونت پژوهش و توسعه ارتباطات علمی پژوهشگاه توسط پست پیشتاز یا بصورت حضوری به دبیرخانه پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تحویل گردیده و رسید دریافت دارند. پیشنهاد فراخوان و مدارک خواسته شده به شکل کامل در فرم فراخوان آمده است. شایان ذکر است صرفاً پیشنهاداتی توسط این پژوهشگاه بررسی خواهند شد که حداکثر تا ساعت ۱۲ روز "تاریخ خاتمه فراخوان" ارسال گردد.

بازه زمانی: 
شنبه, ۲۳ اسفند, ۱۳۹۳
توضیحات: 

فراخوان بدون محدودیت زمانی ادامه دارد، بصورت یک مرحله ای انجام میشود. فقط فرم سوابق علمی- اجرائی (۴۳۷) ارسال گردد.

اهداف و گستره: 

۱- هدف این فراخوان به منظور شناسایی شرکت‌ها، موسسات و مراکز تحقیقاتی که حاضر به سرمایه‌گذاری، مشارکت یا ارائه خدمت در زمینه طرح جویشگر (موتور جستجوی بومی) هستند، برگزار می‌گردد. افراد، مراکز تحقیقاتی و شرکتهای علاقمند به همکاری در این زمینه می‌توانند پیشنهاد خود را طبق شرایط ذکر شده در فراخوان ارائه نمایند. سپس در راستای نیازمندی طرح و با توجه به پیشنهادهای ارائه شده، مستندات بررسی و لیست بلندی از شرکت کنندگان تهیه خواهد شد که در مراحل بعدی فراخون مورد استفاد قرار خواهد گرفت. ۲- گستره فراخوان در کنار مجری طرح، بازیگرانی چون تولید‌کنندگان محصولات و خدمات تحت وب (شامل شرکت‌های خصوصی یا دولتی و مؤسسات پژوهشی)، ارائه‌دهندگان سکوهای خدماتی و نیز ارائه‌دهندگان زیرساخت‌های پردازشی نقش بازی می‌کنند. کلید ارزش‌آفرینی این طرح آن است که با ایجاد محیطی منسجم از محصولات و خدمات حول نیاز بخش‌های مختلف بازار، تلاش دارد تمامی نقش‏آفرینان را بطور همزمان جذب نموده و از مشارکت آنها در جهت اهداف ارائه محصولات و خدمات جویشگر (موتور جستجوی بومی) به طور مؤثری بهره‏برداری نماید. حوزه‌های قابل مشارکت در این فراخوان عبارتند از: ۳-۱ موتور جستجوی پایه مانند متن، چندرسانه‌ای، نقشه و… ۳-۲ خدمات جانبی نظیری ایمیل، سرگرمی، شبکه اجتماعی، تالارگفتمان و… ۳-۳ موتور جستجوی پیشرفته و خاص منظوره نظیر گردشگری، سلامت، ورزش و… ۳-۴ زیرساختهای نرم افزاری نظیر ورودی یکتا، سکوی اعتماد، مرورگر، کیف پول، تشخیص هرزنامه، پالایش و… ۳-۵ ابزارهای خط و زبان فارسی شامل ابزار نحوی، لغوی، معنایی، پردازش صوت، نویسه گردان و… ۳-۶ محتوای مرتبط نظیر دادگان زبانی، آرشیو وب، دانشنامه، نقشه، دادگان مکان محور و… ۳-۷ زیرساختهای پردازشی شامل مرکز داده، سامانه پردازشی، سامانه عامل و سامانه پردازش توزیع شده و… تبصره ۳- محصولات یا خدمات پیشنهادی باید در یک یا ترکیبی از قالب‌های زیر باشند: • برنامه‌های موبایل • خدمات تحت وب • برنامه‌های تحت سیستم‌عامل‌های متداول دسکتاپ تبصره ۴- پیشنهاد دهنده هر موضوع یا ایده‌ی دیگری که با موضوع جویشگر مرتبط داند را می‌تواند در قالب این فراخوان پیشنهاد دهد. تبصره ۵- پیشنهاد دهنده ضمن ارائه خدمت خود، امکان ارائه آن از پرتال طرح نیز فراهم باشد.

خروجی‌ها و انتظارات: 

پیوست الف. سرفصلهای اصلی مورد انتظار در پاسخ به این مستند ۱. نام شرکت/مؤسسه/ دانشگاه/ بنگاه (از این پس تمام این مجموعه سازمان نامیده می‌شوند) ۲. آدرس/ شماره تلفن تماس/ نمابر/ آدرس وب گاه/ ایمیل سازمان ۳. مشخصات کلی سازمان متبوع (اطلاعات سهامداران/مالکان/مدیران، تعداد کارمندان و…) ۴. نوع فعالیت سازمان (دولتی/خصوصی/ کنسرسیوم داخلی یا طرف خارجی/…) ۵. مشتریان اصلی مرتبط ۶. طرف‌های همکار (سازمانهای دیگر) در تحقق فعالیتهای مورد انتظار در این زمینه (اشاره به تجارب قبلی یا ظرفیت‌های موجود) ۷. تعیین حوزه فعالیت سازمان بر اساس ابعاد محیط مطرح شده ۸. محصولات و خدمات قابل ارائه همراه با مشخصات و قلمرو اجرایی آنها ۹. سکوهای پیاده‌سازی محصولات و خدمات ۱۰. نوع همکاری و حمایت مورد درخواست ۱۱. سایر موارد پیشنهادی به شکل طبقه‌بندی شده پیوست ب: تعریفی از ابعاد طرح جویشگر بومی به صورت مجموعه متنوعی از خدمات و قابلیت‏ها در نظر گرفته شده است که به مرور زمان در طرح تولید، ارائه خواهد شد. البته یکی از اهداف طرح ارائه خدمات تحت یک پرتال واحد می-باشد که امکان جذب مخاطبان و کاربران را افزایش داده و در موفقیت طرح نقش تأثیرگذاری خواهد داشت. در این پیوست به معرفی قابلیتها و خدمات قابل ارائه توسط جویشگر بومی خواهیم پرداخت. ۱- اولویت بندی خدمات و قابلیتهای جویشگر با توجه به مطالعات تطبیقی، و با در نظر گرفتن بوم،‌ زبان و فرهنگ ایرانی، لیست خدماتی که جویشگر بومی باید بتواند در اختیار کاربران ایرانی قرار دهد مطابق با جدول ‏۱ ۱ تدوین شده است. در تدوین این لیست، سعی شده است اهم قابلیت‏هایی که سایر جویشگرها به مخاطبان خود ارائه می‏دهند در نظر گرفته شوند. همچنین، این جدول زمان‏بندی اجرا و افزوده شدن این خدمات به پرتال جویشگر بومی را در طول سه سال اول اجرای طرح در بر می‏گیرد. در اولویت‏بندی خدمات، سعی شده است خدماتی که در حال حاضر در سطح کشور متولی فعالی دارند که قادر به راه‏اندازی سریع آنها می‌باشند، در اولویت‏های بالاتر قرار گیرند. همچنین، خدماتی که به جلب هرچه بیشتر مخاطب کمک خواهند نمود نیز، با توجه به نقش تأثیرگذار آنها بر موفقیت طرح، در اولویت بالاتری قرار گرفته‏اند. خدماتی که پیاده‏سازی آنها پیچیدگی نسبتاً بالائی دارد، مواردی که نیاز به تحلیل داده‏های جمع‏آوری شده توسط سایر خدمات دارند، یا خدماتی که نیازمند اعتماد‏سازی یا تدوین قوانین لازم در سطح کشور هستند در الویت‏های پائین‏تر قرار گرفته‏اند. در کنار خدمات فوق‏الذکر که باید به تدریج به جویشگر بومی افزوده شوند، ابزارهایی جهت استفاده در این خدمات و یا جهت بررسی کارائی خدمات باید توسعه داده شوند که لیست این ابزارها، به همراه شرح مختصری از هریک، به قرار زیر است: - ابزارها و دادگان لایه لغوی زبان فارسی: هدف از این ابزارها، فراهم‌سازی بستر پردازش زبان طبیعی و تحلیل در سطح واژه و عبارت می‌باشد. نمونه‌هایی از ابزارهای این لایه شامل: یکسان-ساز، واژه‌یاب، واحد ساز (عدد، تاریخ، زمان و…)، خطایاب املایی، تشخیص‌گر زبان، جمله‌یاب، ابزار برچسب گذار می‌باشند. - ابزارها و دادگان لایه نحوی زبان فارسی: ابزارهایی که در این لایه قرار می‏گیرند، تحلیل‌ها در سطح جمله از نظر نحوی با تعیین رابطه‌های نحوی بین کلمات جمله را انجام می‌دهند. ابزارهای این لایه شامل: تجزیه گر نحوی، تجزیه گر نحوی ساختار عبارات، خطایاب گرامری، تشخیص دهنده شباهت دو عبارت، استخراج گر POV می‌باشند. - ابزارها و دادگان لایه معنایی زبان فارسی: ابزارهای این لایه به تحلیل جمله از نظر معنایی با تعیین رابطه رویدادهای فعل با آرگومان‌های آن در جمله می‌پردازند. نمونه ابزارهای این لایه شامل موارد زیر است: تجزیه گر معنایی، برچسب گذار نقوش معنایی، ابهام‌زدای معنای کلمات. جدول ‏۱ ۱: لیست خدمات قابل ارائه توسط جویشگر بومی به تفکیک سال افزوده شدن به پرتال جویشگر اولویت اول اولویت دوم اولویت سوم جستجوی عمومی سکوی اعتماد پارسی جستجوی ویدئو جستجوی تصویر هویت‏سنجی یکتای خدمات خدمات تحلیل کاربران جستجوی صوت جستجوی کتاب خدمات تحلیل و بهبود رتبه وبگاه جستجوی نقشه خدمات قرآن و مباحث دینی خدمات پرسش و پاسخ جستجوی علمی رایانامه درایو مجازی جستجوی خبر آرشیو وب خدمات مبتنی بر صوت (تبدیل متن به صدا و بالعکس) جستجوی وبلاگ آرشیو خبر پالایش هوشمند برای کودکان جستجوی سازمانی خدمات گردشگری بازاریابی مبتنی بر جویشگر جستجوی سفارشی تشخیص صفحات هرز شبکه اجتماعی جستجوی اشخاص/تلفن دایره‏المعارف تالار گفتمان ترجمه ماشینی دو طرفه کیف پول به اشتراک‏گذاری ویدئو جویشگر هوشمند حوزه‏های پرمخاطب نویسه‏خوان نوری جویشگر مخصوص کودکان بهبود پرسش کاربر (پیشنهاد پرسش، بسط پرسش، خطایابی و…) خلاصه‏ساز متون سیستم عامل تلفن همراه مرورگر خدمات سرگرمی خدمات خرید و فروش - داشبورد جویشگر (ابزارهای آزمون و پایش): با توجه به عدم وجود زیرساخت و بستر مناسب برای تست و محک زدن خدماتی که در جویشگر ارائه خواهند گردید، نیاز است که داشبوردی متشکل از ابزارهای مختلف و متنوع جهت آزمون، پایش و ارزیابی این خدمات فراهم گردد. در کنار موارد فوق‏الذکر، به منظور موفقیت طرح توجه به موارد زیر حائز اهمیت خواهند بود: - سخت‏افزار: همانگونه که بیان شد، وجود خدمات متنوع در جویشگر بومی، می‏تواند به جلب کاربر بیشتر و در نهایت موفقیت طرح منجر شود. با این حال، افزایش خدمات قابل ارائه و افزایش شمار کاربران، نیاز به توسعه بستر سخت‏افزاری مورد نیاز جویشگر بومی را چندین برابر می‏کند. در صورتی که زیرساخت سخت‏افزاری متناسب با نیازمندی‏های جویشگر ارتقاء نیابد، کاهش سرعت ارائه خدمات، نارضایتی کاربران و در نهایت شکست طرح را در پی خواهد داشت. از سوی دیگر، با توجه به حساسیت بالایی که در سطح جامعه روی این طرح وجود دارد، هزینه بیش از حد برای تجهیز بستر سخت‏افزاری طرح، بدون وجود توجیه مناسب نیز می‏تواند منجر به جبهه‏گیری جامعه در برابر طرح شده و به شکست آن بینجامد. لذا، برنامه دقیق، منظم و مدونی برای تجهیز بستر سخت‏افزاری طرح و ارتقاء‌ آن در طول زمان اجرای طرح مورد نیاز خواهد بود. - توسعه زیرساخت ابری: امروزه ارائه خدمات بر بستر ابر به یک اصل انکارناپذیر تبدیل شده است. ویژگی‏ها، قابلیت‏ها و انعطافی که در استفاده از ساختار ابر وجود دارد، باعث شده است که کمتر سرویس‏دهنده‏ای به فکر ارائه خدمت، از روش‏های مرسوم گذشته، و مستقل از بستر ابر بپردازد. در طرح جویشگر بومی، خصوصاً با توجه به تنوع خدمات و سرویس‏دهندگان، وجود یک زیرساخت ابری مناسب و انعطاف‎پذیر که امکان به اشتراک‏گذاری منابع بین خدمات مختلف را به خوبی فراهم نماید، یک نیازمندی غیرقابل چشم‏پوشی است. بنابراین، توجه به این مهم باید در اولویت بالایی قرار گیرد. - توسعه خدمات در بستر تلفن همراه: با توجه به آنکه امروزه استفاده از تلفن‏های همراه هوشمند در میان اغلب افراد جامعه رایج شده است و بسیاری از افراد، خصوصاً نسل جوان و نوجوان، بیش از آنکه از رایانه برای دستیابی به خدمات استفاده نمایند، به تلفن‏های همراه خود متکی هستند، توجه به توسعه خدمات ذکر شده در بستر تلفن همراه می‏تواند به جلب هرچه بیشتر مخاطبین جویشگر بومی بینجامد. نکته حائز اهمیت آن است که شاید بازار جستجوی وب توسط شرکت‏های بزرگی نظیر گوگل و بینگ اشغال شده باشد، اما بازار ارائه خدمات بر بستر تلفن همراه هنوز بکر بوده و محل بسیار مناسبی برای جلب مخاطب و ترویج استفاده از جویشگر بومی‌باشد. - تبلیغات: با توجه به وجود رقبای بسیار سرسخت و توانمند بین‏المللی و نیز سابقه نسبتاً ضعیف و غیرقابل دفاع جویشگر بومی در سطح کشور، بدون سرمایه‏گذاری مناسب و هدفمند در انجام تبلیغات، طرح جویشگر بومی قطعاً با شکست مواجه خواهد شد. به همین دلیل، روال مناسب تبلیغاتی طرح باید با تعریف پروژه‏هایی در این خصوص تبیین گردد تا شانس موفقیت طرح افزایش یابد. - خدمات واسط نرم‏افزاری (API): به منظور تسریع توسعه محصولات و خدمات حوزه وب، با هدف تعامل و یکپارچه‌سازی آسان خدمات، قابلیت ارائه واسط نرم‌افزاری (API) در توسعه محصولات و خدمات این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد. ارائه واسط نرم‏افزاری برای خدمات ارائه شده در جویشگر بومی، می‏تواند بسیاری از شرکت‏ها و نیز افراد را تشویق نماید که با استفاده از واسط‏های نرم‏افزاری فراهم شده، به ارائه خدمات جدید و نوآورانه بپردازند. بدین ترتیب، بازار جویشگر بومی فعال‏تر شده و توسط کلیه افراد سطح جامعه به پیش خواهد رفت. ۲- معرفی خدمات در این بخش از مستند، به ارائه معرفی کوتاهی از هریک از خدمات قابل ارائه توسط جویشگر بومی، لیست شده در جدول ‏۱ ۱، خواهیم پرداخت. به منظور مناسب‏سازی هرچه بیشتر ارائه، خدمات به تفکیک سال‏های ارائه آنها معرفی خواهند گردید. ۲-۱ خدمات اولویت اول طرح خدمات قابل ارائه توسط جویشگر بومی در سال اول به شرح زیر هستند: - جستجوی عمومی: جستجوی عمومی مشتمل بر جستجوی متون و اسناد موجود در سطح وب است که جویشگر بومی، به عنوان پایه‏ای‏ترین خدمت خود، باید بتواند آن را به نحو مطلوب ارائه نماید. بدیهی است که در بحث جستجوی عمومی، توجه به محتوای فارسی در اولویت بالاتری قرار دارد، چرا که اغلب کاربران فارسی زبان مخاطب جویشگر بومی نیازمند جستجو در میان این دسته از اسناد هستند. - جستجوی تصویر: هدف از ارائه این خدمت فراهم آوردن امکان جستجوی اطلاعات از نوع تصویر می‌باشد. بازیابی فایل‌های تصویری می‌تواند به شکل‌های مختلفی همچون بازیابی بر اساس برچسب، بر اساس محتوا و نیز بازیابی بر اساس برچسب و محتوا به صورت همزمان صورت پذیرد. با توجه به پیچیدگی‌هایی که روش‌های بازیابی بر اساس محتوا دارند،‌ ممکن است در سال‏های ابتدایی طرح تنها جستجوی تصویری مبتنی بر برچسب ارائه گردد، اما در سال‏های بعدی، امکان جستجوی تصویری مبتنی بر محتوا نیز به تدریج افزوده گردد. - جستجوی صوت: یکی دیگر از اقلام اطلاعاتی که به شکل فزاینده‌ای در سطح وب موجود است، فایل‌های صوتی هستند. هدف از ارائه این خدمت فراهم آوردن امکان جستجوی فایل-های صوتی مختلف در سطح وب می‌باشد. بازیابی فایل‌های صوتی می‌تواند به شکل‌های مختلفی همچون بازیابی بر اساس برچسب، بر اساس محتوا و نیز بازیابی بر اساس برچسب و محتوا به صورت همزمان صورت پذیرد. با توجه به پیچیدگی‌هایی که روش‌های بازیابی بر اساس محتوا دارند،‌ ممکن است ارائه این خدمت به کمک این روش‏ها در سال‏های بعدی طرح مورد توجه قرار گیرند. از نمونه‌های کاربردی و خاص منظوره این خدمت می‌توان جستجوی موسیقی، سخنرانی،…را نام برد. - جستجوی نقشه: امکان جستجوی اماکن، کوچه‏ها، خیابان‏ها، شهرها و جاده‏های کشور توسط این خدمت در اختیار کاربران قرار می‏گیرد. - جستجوی علمی: دستیابی به منابع علمی، پایان‏نامه‏ها، کنفرانس‏ها و مجلات معتبر یکی از نیازهای روزمره اساتید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و محققان به شمار می‏رود. بسیاری از منابع علمی فارسی در سطح اینترنت وجود ندارند و لذا جویشگرهای معروف،‌ نظیر گوگل و بینگ امکان دستیابی و نمایه نمودن آنها را ندارند. در سطح کشور،‌ می‏توان با مذاکره با سازمان‏ها و ارگان‏هایی که این منابع را در اختیار دارند، امکان ارائه خدمت جستجو بر روی این منابع را فراهم نمود. - جستجوی خبر: یکی از پرمخاطب‏ترین خدماتی که می‏توان در جویشگر بومی ارائه نمود، فراهم آوردن امکان جستجو بر روی اخبار، خصوصاً اخبار داخلی کشور، است. بدین ترتیب، کاربران به جای مراجعه به وب‏سایت‏های خبری مختلف و صرف وقت برای یافتن اخبار مورد نظر خود، می‏توانند به سادگی به جستجوی اخبار دلخواه خود بپردازند. - جستجوی وبلاگ: امروزه یکی از محیط‌های تولید محتوای متنی وبلاگ‌ها می‌باشند که بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته و سبب تولید محتوای بسیاری در محیط وب شده است. با توجه به این که نگارش مورد استفاده در وبلاگ‌ها متفاوت از صفحات وب دیگر است و معمولاً افراد از کلمات و جملات عامیانه در ارائه مطالب استفاده می‌کنند و همچنین از ویژگی‌های دیگر این حوزه تغییرات سریع و بسیار در آنها می‌باشد، بنابراین در هنگام جستجوی این نوع صفحات با تمرکز بر ویژگی‌های این محیط می‌توان به ارائه ‌نتایج بسیار کارآمدتر و صحیح‌تر دست یافت. - جستجوی سازمانی: وب‏سایت اغلب سازمان‏ها دارای لینک‏های فراوان و بسیار متنوع است که هر کدام از آنها در نوع خود مهم بوده و نیاز بخشی از کارمندان آن سازمان و یا مخاطبان آن سازمان را فراهم می‏آورد. اگرچه چیدمان سایت می‏تواند تا حد زیادی به یافتن اطلاعات مورد نیاز کاربر در سایت کمک کند، اما وجود امکان جستجو در محتوای سایت خدمت بسیار سودمندی است که می‏تواند موجب صرفه‏جویی در وقت بسیاری از کاربران شود. متأسفانه خدمت جستجوی سازمانی ارائه شده بر روی اغلب وب‏سایت‏های داخلی چندان مناسب نیست و به همین دلیل، در اکثر موارد کاربران ترجیح می‏دهند از آن استفاده ننمایند. ارائه یک خدمت جستجوی سازمانی مناسب، که بتواند نیاز کاربران را با توجه به پرس‎وجوی آنها تشخیص داده، و صفحات مورد نظر از سایت را در اختیار آنها قرار دهد، بسیار سودمند خواهد بود. - جستجوی سفارشی: در این خدمت، جستجوی عمومی ارائه شده در سطح وب، به صورت شخصی‏سازی شده و سفارشی برای یک شرکت، مؤسسه، سازمان یا حتی فرد در اختیار قرار خواهد گرفت. در این جستجوی شخصی‏سازی شده، در ابتدا مجموعه‏ای از وب‏سایت‏ها توسط سفارش‏دهنده انتخاب می‏شوند و از آن پس، تمامی جستجوها صرفاً بر روی اسناد موجود در این مجموعه صورت خواهند پذیرفت. - جستجوی اشخاص/تلفن: یکی از خدماتی که جویشگرهای معروفی نظیر گوگل و بینگ نمی‏توانند در اختیار مخاطبان داخل ایران قرار دهند، جستجوی اشخاص و تلفن آنهاست. دلیل این مسأله آن است که این اطلاعات در سطح اینترنت وجود ندارند و دستیابی به آنها تنها از طریق برقراری ارتباط با ارگان‏های متولی این موضوع در سطح کشور امکان‏پذیر است. این خدمت، با در اختیار گرفتن اطلاعات تماس افراد (تلفن، رایانامه،…) از ارگان‏های ذی‏ربط، می‏تواند به یک مزیت رقابتی برای جویشگر بومی تبدیل گردد. - ترجمه ماشینی دو طرفه: گسترش روزافزون نیاز به مراجعه به متون غیرفارسی جهت کسب اطلاعات از یک سو، و نیاز به اشاعه فرهنگ، تاریخ، علم و دانش تولید شده در داخل کشور در سطح جهان، ترجمه را در دنیای امروز به یک نیاز بسیار جدی تبدیل ساخته است. در صورتی که بتوان عمل ترجمه را به صورت ماشینی و با حداقل کمک و دخالت انسان انجام داد، اهداف مورد نظر از ترجمه بسیار سهل‏الوصول‏تر خواهند شد. اگرچه سیستم‏های ماشینی ترجمه در حال حاضر هنوز به اندازه کافی به بلوغ نرسیده‏اند، اما با این حال عدم در اختیار گرفتن تکنولوژی امروز، باعث خواهد شد که در آینده نیز کشور از سیر تکنولوژی عقب بماند. به همین دلیل، ارائه خدمت ترجمه ماشینی دو طرفه، از فارسی به سایر زبان‏ها (خصوصاً انگلیسی) و بالعکس، یکی از موارد بسیار مهم در طرح جویشگر بومی محسوب می‏گردد. - جویشگر هوشمند حوزه‏های پرمخاطب: اطلاع پیداکردن از وضعیت آب‌وهوا، تقویم، اوقات شرعی همیشه برای انسان‌ها پر اهمیت بوده است، چرا که بسیاری از برنامه‌ریزی‌های روزانه خود را بر اساس این اطلاعات انجام می‌دهند. به همین دلیل، ارائه این خدمت در جویشگر بومی می‏تواند به جلب هرچه بیشتر مخاطب بینجامد. - بهبود پرسش کاربر: در هنگام ارائه پرس‏وجو به جویشگر، کاربران ممکن است نتوانند نیازمندی‏های خود را در قالب پرسش‏های مناسبی ارائه نمایند. آنها معمولاً پرس‌وجوهای کوتاه و در حدود یک یا دو واژه را وارد می‌کنند. در این صورت، نتایج مناسبی نیز دریافت نخواهند نمود و ناراضی خواهند بود. به همین دلیل، جویگشر بومی باید بتواند با در اختیار گرفتن تکنیک‏هایی، به کاربر کمک نموده و پرسش او را بهبود دهد. یکی از این تکنیک‏ها بسط پرسش کاربر است که در آن، با افزودن واژگان مرتبط با پرس‏وجوی وارد شده به آن، امکان بازیابی اسناد مناسب‏تر فراهم می‏گردد. تکنیک دیگر خطایابی و پیشنهاد پرسش به کاربر است. جویشگر می‏تواند با در اختیار گرفتن سابقه جستجوهای افراد مختلف، الگوهای مرتبط با یکدیگر در پرس‏وجوها و نیز فرمت صحیح‏تر نگارش کلمات را به مرور فراگرفته و در هنگام تایپ، با استفاده از این اطلاعات به کاربر کمک نماید. اشتباهات تایپی کاربر را با پیشنهاد جایگزین‏های درست اصلاح نماید و نیز الگوهای پر استفاده شبیه به پرس‎وجوی کاربر را به او پیشنهاد دهد تا کاربر در صورت تمایل پرس‏وجوی خود را با آنها جایگزین کند. - مرورگر: شاید در اختیار داشتن یک مرورگر بومی در ابتدا چندان با اهمیت به نظر نرسد. اما مواردی هستند که نیاز به یک مرورگر بومی را توجیه می‏کنند. به عنوان نمونه، منوهای فارسی مناسبی برای مرورگرهای متداول وجود ندارد که این مسأله، کار را برای کاربر فارسی زبان سخت می‏نماید. فونت‏های مناسب فارسی توسط مرورگرهای متداول پشتیبانی نمی‏شوند. همچنین مرورگرها عموماً یکی از جویشگرهای مطرح را به عنوان صفحه خانگی خود در نظر می‏گیرند که این تبلیغی برای آن جویشگر خواهد بود، اما هیچ یک از مرورگرهای متداول، اقدام به انتخاب جویشگر بومی به عنوان صفحه خانگی خود نخواهند نمود. به علاوه، مرورگرها تقریباً تمامی سابقه مرورهای اینترنتی کاربر را در اختیار دارند که می‏توانند از آنها در جهت منافع خود و دولت‏های حامی خود، که اغلب دول متخاصم با ایران هستند، استفاده نمایند. با توجه به جمیع موارد یاد شده، نیاز به تولید یک مرورگر بومی وجود دارد و در این راستا، این مسأله به عنوان یکی از پروژه‏های طرح مورد نظر قرار گرفته است. ۲-۲ خدمات اولویت دوم طرح خدمات قابل ارائه توسط جویشگر بومی در اولویت دوم به شرح زیر هستند: - سکوی اعتماد پارسی: بسیاری از خدمات ارائه شده در طرح، نظیر رایانامه، نیازمند برقراری ارتباط امن با پرتال جویشگر هستند. برای برقراری یک ارتباط امن، به وجود یک سکوی اعتماد نیاز است که دو طرف ارتباط با اعتماد به این سکو، بتوانند یکدیگر را شناخته و به تبادل اطلاعات بپردازند. سکوهای اعتماد متعددی در سطح جهان وجود دارند، اما اعتماد به سکوهایی که در خارج از کشور هستند، آن هم برای تبادل اطلاعات حساس در سطح کشور، چندان منطقی نیست. به همین دلیل، ایجاد یک سکوی اعتماد پارسی جزء خدمات طرح جویشگر در نظر گرفته شده است. - هویت سنجی یکتای خدمات: در طرح جویشگر بومی، خدمات متعدد و متنوعی پیش‏بینی شده است. اما هدف اصلی آن است که همه این خدمات تحت یک چتر واحد در اختیار کابران قرار گیرند. این دقیقاً مشابه همان چیزی است که شرکت‏های معروفی نظیر گوگل و یاهو انجام می‏دهند و خدمات متنوعی را، تحت یک چتر واحد، و با استفاده از تنها یک نام کاربری و کلمه عبور در اختیار کاربر قرار می‏دهند. هویت سنجی یکتای خدمات در حقیقت بستری است که اجازه می‏دهد کاربر با ارائه یک نام کاربری و کلمه عبور، از انواع خدمات ارائه شده در طرح جویشگر برخوردار گردد و نیازی به مراجعه به پایگاه‏های اینترنتی متعدد و ارائه نام‏های کاربری و کلمات عبوری متعدد به منظور بهره‏گیری از خدمات گوناگون نداشته باشد. - جستجوی کتاب: این خدمت به کاربر کمک می‌کند تا به کتاب‌های مورد علاقه خود دسترسی پیدا کند. یکی از اهداف اصلی ارائه این خدمت ترویج فرهنگ مطالعه و در دسترس قرار دادن منابع علمی برای تمامی اقشار جامعه، در رده‏های سنی مختلف، است. با وجود این که تعداد سایت‏های خارجی که در این حوزه فعالیت می‏کنند بسیار هستند، که از مهمترین آنها می‏توان به آمازون اشاره نمود، اما بزرگترین مشکل کاربران ایرانی عدم امکان استفاده از کارت‏های اعتباری بین‏المللی در ایران، و در نتیجه عدم امکان سفارش از طریق این سایت‏هاست. همچنین در این سایت‏ها، امکان خرید کتاب‏های مربوط به نشریات داخلی و یا مقالات مربوط به کنفرانس‏های داخلی وجود ندارد. این خدمت، با فراهم نمودن چنین امکاناتی در سطح کشور، می‏تواند به گسترش فرهنگ مطالعه در کشور کمک کند. - خدمات قران و مباحث دینی: هدف از ارائه این خدمت، ارائه تسهیلات در حوزه قرآن و مباحث دینی به کاربران می‌باشد که این تسهیلات می‌تواند شامل تولید محتوا و خدمات سازماندهی محتوای این حوزه باشد. - رایانامه: یکی از مهم‏ترین راهکارهای رد و بدل اطلاعات و برقراری تماس با افراد در دنیای کنونی استفاده از رایانامه است. متأسفانه، به دلیل عدم وجود خدمت‏ مناسب بومی دراین خصوص، بسیاری از کاربران ایرانی در حال حاضر بدین منظور از رایانامه‏هایی نظیر yahoo و gmail استفاده می‏نمایند که هم سربار ترافیکی برای کشور دارد و هم باعث انتقال بسیاری از اطلاعات مهم و حیاتی ملی به خارج از کشور می‏گردد. به همین دلیل، در طرح جویشگر ملی، امکان ارائه خدمت رایانامه نیز پیش‏بینی شده است. این خدمت، علاوه بر رفع مشکلات فوق‏الذکر، می‏تواند پروفایلی از کاربر را نیز در اختیار جویشگر قرار دهد. این پروفایل در شخصی‏سازی جستجوها برای هر کاربر و نیز ارائه تحلیل‏های مناسب‏تر مبتنی بر کاربران بسیار مفید فایده خواهد بود. - آرشیو وب: هدف اصلی از انجام این فعالیت گردآوری، حفاظت، سازماندهی و اشاعه اطلاعات وب مرتبط با فرهنگ بوم ایرانی و نیز اطلاعات معتبرعلمی، فرهنگی و فنی از کشورهای دیگر می‌باشد. - آرشیو خبر: آرشیو خبر خدمتی است که بسیاری از سازمان‏ها، خصوصاً سازمان‏های دولتی، به آن نیاز دارند. این آرشیو در بسیاری از موارد می‏تواند به سازمان در تصمیم‏گیری‏ها و یا ارائه پاسخ به عموم مردم در موارد مورد نیاز کمک نماید. انجام تحلیل‏های مبتنی بر اخبار آرشیوی نیز می‏تواند منشأ تصمیم‏گیری‏های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی مهمی‌باشد. - خدمات گردشگری: کاربران به کمک این خدمت می‏توانند در مورد تورهای مسافرتی سطح کشور، نقاط دیدنی و اماکن تاریخی مختلف در سطح کشور، برنامه هتل‏ها، هزینه‏ها و همه آنچه که به گردش و گردشگری مرتبط است اطلاعات کسب نموده و برای مسافرت‏های خود برنامه‏ریزی مناسب‏تری داشته باشند. بدیهی است که ارائه چنین اطلاعاتی توسط جویشگرهای معروف نظیر گوگل و بینگ در سطح کشور امکان‏پذیر نیست و از این لحاظ، این فعالیت یکی از مزایای رقابتی برای جویشگر بومی به شمار می‏رود. - تشخیص صفحات هرز: یکی از معضلاتی که خصوصاً کاربران فارسی‏زبان در استفاده از جویشگرهای مطرح دنیا نظیر گوگل و بینگ با آن دست به گریبان هستند وجود صفحات هرز متعدد فارسی است که اغلب کلمات کلیدی مختلف را نمایه کرده‏اند و جایگاه خود را در رتبه‏بندی این جویشگرها به شدت بالا برده‏اند. در این صورت، با ارائه هر پرس‏وجو، به نظر می‏رسد که این صفحات حاوی اطلاعات مورد نیاز کاربر هستند و توسط جویشگر معرفی می‏شوند، در حالی که عملاً این صفحات بیشتر تبلیغاتی بوده و هیچ اطلاعات مفیدی در آنها دیده نمی‏شود. در صورتی که جویشگر بومی بتواند راهکار مناسبی برای حذف و پالایش این دسته از صفحات از میان نتایج ارائه شده خود بیابد، قطعاً یک مزیت انکارناپذیر در برابر سایر جویشگرها در اختیار خواهد داشت که می‏تواند به جلب هرچه بیشتر کاربران جویشگر بینجامد. - دایره‏المعارف: با توجه به گستردگی اطلاعات در دنیای کنونی، در بسیاری از موارد یک فرد نیاز پیدا می‏کند که حداقلی از اطلاعات را در مورد موضوع مشخصی به دست آورد. در چنین مواقعی، وجود صفحاتی که موضوع را به صورت خلاصه، اما کامل پوشش داده باشند، می‏تواند بسیار مفید فایده و راهگشا باشد. دایره‏المعارف مجازی، که نمونه بسیار موفق آن وب‏سایت ویکی‏پدیاست، در همین راستا به وجود آمده است. اگرچه در وب‏سایت ویکی‏پدیا صفحات فارسی زیادی نیز وجود دارند، اما به هر حال ویکی‏پدیا به عنوان یک دایره‏المعارف مناسب و کامل فارسی نمی‏تواند تلقی گردد، چه اینکه بسیاری از اطلاعات فرهنگی، بومی و ملی ما در آن وجود ندارد، و بسیاری از اطلاعات ارائه شده در آن نیز با آنچه که فرهنگ و بوم ما طلب می‏کند متفاوت و بعضاً متناقض است. به علاوه، بسیاری از اطلاعات تاریخی، سیاسی و دینی در این وب‏سایت وجود دارند که مورد وثوق نبوده و از منابع اطلاعاتی نامناسبی به دست آمده و ارائه شده‏اند. در این راستا، در اختیار داشتن یک دایره‏المعارف بومی که متناسب با فرهنگ و بوم ملی ما ایجاد شده باشد و در تولید صفحات آن، ممیزی‏های لازم صورت پذیرفته باشد به خوبی احساس می‏شود. - کیف پول: کیف پول الکترونیکی خدمتی است که عمده مزیت آن کمک به انجام پرداخت‏های خرد و کوچک نظیر کرایه تاکسی، خرید از سوپرمارکت‏ها، رستوران،‌ داروخانه، نانوایی و مواردی از این دست خواهد بود. بدین ترتیب، برای پرداخت در این اماکن، کاربر به جای استفاده از پول می‏تواند از کیف پول الکترونیکی خود استفاده نماید و مبالغ را به کیف پول الکترونیکی طرف مقابل انتقال دهد. مدتهاست که بحث کیف پول الکترونیکی در کشور مطرح شده، اما همچنان راهکار مناسب و جا افتاده‏ای برای آن در سطح کشور وجود ندارد. به همین دلیل، ضروری است که این خدمت، در کنار سایر خدمات طرح جویشگر مطرح شود تا راهکار مناسبی برای آن در سطح ملی فراهم گردد. - نویسه‏خوان نوری: نیاز به تبدیل اسناد غیرالکترونیکی و کاغذی به اسناد الکترونیکی به شدت وجود دارد. این مسأله خصوصاً در کشور ما، که هنوز بسیاری از کارها از طریق اسناد غیرالکترونیکی صورت می‏پذیرد، از اهمیت وی‍ژه‏ای برخوردار است. در این راستا، ارائه خدمت مناسب نویسه‏خوان نوری که از زبان فارسی به طور کامل پشتیبانی نماید در جویشگر بومی می‏تواند به یک مزیت رقابتی مناسب برای آن تبدیل شده و منجر به جلب مخاطبان هرچه بیشتر گردد. - خلاصه‏ساز متون: خلاصه‏سازی از جمله نیازمند‏هایی است که در دنیای امروز، که عصر انفجار اطلاعات نامیده می‏شود، می‏تواند بسیار مفید و سودمند باشد. به جای آنکه اشخاص وقت خود را برای خواندن کل یک متن اختصاص دهند، می‏توانند با استفاده از این خدمت، ابتدا خلاصه‏ای از متن را به دست آورده و آن را مورد مطالعه قرار دهند. در صورتی که متن خلاصه شده، از نظر فرد مفید بود، در آن صورت، می‏تواند به متن اصلی مراجعه کرده و جزئیات بیشتری را به دست آورد. خدمت خلاصه‏سازی متون می‏تواند در این راستا در اختیار مخاطبان ایرانی قرار گیرد. - خدمات سرگرمی: سرگرمی‌های تحت وب به صورت یک پدیده همه‌گیر در حال رشد و نفوذ در بین همه اعضای یک جامعه است. به همین منظور می‌بایست حمایت‌هایی همه جانبه از تولید سرگرمی انجام شود تا در حین سرگرم کردن نسل جوان، مفاهیم و ارزش‌های فرهنگ ملی و مذهبی نیز آموزش داده شود. کنترل و نظارت بر نحوه طراحی بازی‌های رایانه-ای و دیگر سرگرمی‌ها از تولید انبوه آن مهم‌تر است، زیرا فرهنگ ایرانی اسلامی در قالب سرگرمی‌ها به افراد منتقل می‌شود. هدف از تعریف این موضوع در ذیل جویشگر بومی، تعریف و تعیین استراتژی‌های ساخت سرگرمی متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی و متعاقباً ساخت آنها می‌باشد. ۲-۳ خدمات اولویت سوم طرح خدمات قابل ارائه توسط جویشگر بومی در اولویت سوم به شرح زیر هستند: - جستجوی ویدئو: این خدمت به کاربران اجازه می‏دهد که بر روی مجوعه‏ای از ویدئوهای جمع‏آوری شده از منابع مختلف نظیر وب، آرشیو صدا و سیما، سایت‏های به اشتراک‏گذاری ویدئو نظیر آپارات و…جستجو نموده و ویدئوهای مورد نیاز خود را بیابند. جستجوی ویدئو می‏تواند تنها به صورت ساده و بر اساس کلید واژه و یا به صورت پیشرفته و بر اساس بررسی محتوای موجود در ویدئوها صورت پذیرد. - خدمات تحلیل کاربران: مهم‏ترین فاکتور موفقیت یک جویشگر بومی، توانایی در جلب کاربران هرچه بیشتر است. جلب کاربران بیشتر مستلزم شناسایی نیاز کاربران و حرکت به سمت پاسخگویی به آنهاست. به همین دلیل، تحلیل کاربران یکی از فعالیت‏های بسیار مهم و حیاتی برای جویشگر بومی به شمار می‏رود. از سوی دیگر، با ازدیاد کاربران جویشگر بومی، اطلاعات بسیار ارزشمندی از تحلیل رفتار این کاربران، که در حقیقت نمونه بسیار مناسبی از فضای عمومی جامعه ایرانی هستند، می‏توان در اختیار گرفت که در تصمیم‏سازی‏ها و برنامه‏ریزی‏های کلان ملی قطعاً تأثیرگذار خواهد بود. از این رو، خدمات تحلیل کاربران جزء‌ فعالیت‏هایی است که هم در موفقیت طرح و هم در بهره‏برداری مناسب از آن در زمان به ثمر نشستن طرح تأثیر بسزایی خواهد داشت. - خدمات تحلیل و بهبود رتبه وبگاه: اغلب وب‏سایت‏ها علاقه دارند که رتبه وب‏سایت خود را در جویشگرها بهبود دهند تا در رتبه‏های بالاتری از نتایج نشان داده شوند و کاربران بیشتری به سمت آنها جلب شوند. با توجه به آنکه سرویس اصلی ارائه شده توسط جویشگر بومی، جستجوی عمومی است، و در صورتی که این جویشگر در جلب مخاطبان ایرانی موفق شود، وب‏سایت‏های داخلی بسیار علاقمند خواهند بود که بتوانند رتبه خود را در این جویشگر افزایش دهند. در این صورت، جویشگر با توجه به الگوریتم‏های رتبه‏بندی خود می‏تواند به ارائه راهکارهای مناسبی جهت بهبود رتبه وب سایت‏ها کمک نماید. این راهکارها می‏تواند در قالب یک خدمت سفارشی و با پرداخت هزینه در اختیار دارندگان وب‏سایت‏ها قرار گیرد. - خدمات پرسش و پاسخ: سیستم‌های پرسش و پاسخ فرم پیشرفته‌ی جویشگرها هستند که با ارائه‌ی یک پرسش به زبان طبیعی، پاسخ مورد نظر را به زبان طبیعی یا فرم دیگری که مورد انتظار است (مثل یک تصویر) ارائه می‌کنند. برخلاف جویشگرها که پاسخ به درخواست کاربر را در قالب لیستی از وب‌سایت‌ها که احتمالاً شامل پاسخ هستند، ارائه می‌کنند، سیستم‌های پرسش و پاسخ جواب دقیقی را در یکی از قالب‌های کلمه،‌جمله،‌عکس و…فراهم می‌کنند. بنابراین این سیستم‌ها غیر از بازیابی منابع مربوط به پرسش، ‌نیازمند استخراج پاسخ دقیقی از منابع بازیابی شده نیز می‌باشند. - درایو مجازی: درایو مجازی خدمتی است که در حال حاضر شرکت‏های بزرگی نظیر گوگل، dropbox و آمازون در اختیار کاربران قرار می‏دهند. بدین ترتیب، کاربر می‏تواند از هر نقطه به درایو خود متصل شده و به اطلاعات ذخیره شده خود دست بیابد. با توجه به حساسیت اطلاعات افراد، ذخیره‏سازی آنها در بسترهای خارج از کشور می‏تواند بسیار خطرناک باشد، خصوصاً آنکه اهرم فشار تحریم می‏تواند در هر لحظه منجر به عدم ارائه این خدمت به کاربران داخل کشور شود. به همین دلیل، ارائه خدمت درایو مجازی باید به عنوان یکی از اولویت‏ها در طرح جویشگر مورد نظر قرار گیرد. - خدمات مبتنی بر صوت (تبدیل متن به صدا و بالعکس): هدف فراهم آوردن تسهیلاتی است که بتوان اطلاعات گفتاری را دریافت و متن و فرمان گوینده را استخراج و یا به عکس اطلاعات متنی را دریافت و به گفتار تبدیل نمود. این فناوری در تبدیل گفتار به متن و یا به عنوان جایگزینی برای صفحه کلید یا ماوس برای وارد کردن دستورات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزارها در واقع تسهیلاتی را برای افراد کم توان فراهم می‌آورد تا استفاده از خدمات توسعه داده شده در حوزه وب را برای این گروه از افراد هم امکان‌پذیر نماید. - پالایش هوشمند برای کودکان: دستیابی آسان به اینترنت در دنیای کنونی و مزایای فراوانی که در این دسترسی وجود دارد، باعث شده است که کودکان از سنین بسیار پائین جذب این دنیای مجازی شوند، بدون آنکه از خطرات موجود در این فضا آگاه باشند. بدیهی است که در صورتی که کلیه اطلاعات موجود در فضای مجازی اینترنت، بدون هرگونه پالایش در اختیار کاربران قرار گیرد، تبعات بسیار جبران‏ناپذیری را برای فرد و اجتماع به دنبال خواهد داشت. در این راستا، پروژه پالایش هوشمند برای کودکان مورد نظر قرار گرفته است تا با فراهم آوردن پالایشی متناسب با فرهنگ بومی کشور، راهکاری برای دغدغه‏های اینچنینی در سطح کشور باشد. - بازاریابی مبتنی بر جویشگر: هر فناوری برای این که زنده بماند و بتواند رشد کند نیاز به افراد پشتیبان با انگیزه‌ای دارد تا آن خدمت را زنده و پایدار حفظ نمایند. بنابراین کسب درآمد از مهمترین موضوعات برای هر فناوری است تا انگیزه تداوم در آن حفظ گردد. یکی از مدل‌های کسب‌وکار جدیدی که جویشگرهایی مانند گوگل و یاهو از آن بهره می‌برند، استفاده از تبلیغات است. درواقع، منبع اصلی درآمد آنها هم همین است. در مقایسه با تبلیغات سنتی، تبلیغات جویشگر بسیار کارامد و هدفمند است. می‌توان گفت تبلیغات جویشگرها یکی از موفقترین مدل‌های کسب‌وکار است. - شبکه اجتماعی: بسیاری از کاربران اینترنت، امروزه از شبکه‏های اجتماعی استفاده می‏نمایند. این شبکه‏ها، زیرساختی شبکه‏ای از افراد هستند که توسط یک یا چند ویژگی مانند دوستی، علاقه مشترک، تبادل مالی، اعتقادات و…با یکدیگر ارتباط دارند. در کشور ما نیز تا کنون شبکه‏های محدودی راه‏اندازی شده که برخی از آنها با شکست مواجه شده اند. در شرایط فعلی اجتماعی- سیاسی کشور، با توجه علاقه روزافزون کاربران به عضویت و فعالیت در شبکه‏های اجتماعی، عدم وجود شبکه اجتماعی قدرتمند، جذاب و محبوب مبتنی بر فرهنگ و اعتقادات جامعه ایران، و سوء استفاده سایر کشورها از این کمبود در جهت رفع نیاز کاربران با اهداف ضد ایرانی و ضد اسلامی، نیاز به وجود یک شبکه اجتماعی قدرتمند و با محبوبیت بالا مطابق با موازین اسلامی در سطح منطقه با محوریت جمهوری اسلامی ایران به شدت احساس می‌شود. از آنجایی که کپی‏برداری از شبکه‏های اجتماعی موفق دنیا برای ایجاد شبکه اجتماعی بومی با توجه به عدم تطابق با خصوصیات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و…مردم ایران، موجب شکست می‏شود، در نتیجه نیاز به طراحی و توسعه شبکه‏ای با الگوبرداری از امکانات و ویژگی‏های سودمند شبکه‏های اجتماعی موفق موجود، افزودن امکانات جدید و یا تغییر در امکانات و ویژگی‏های آنها مطابق با نیاز و سلیقه کاربر و جامعه ایرانی، در سطح ملی احساس می‏شود. - تالار گفتمان: هدف از ارائه این خدمت فراهم‏سازی بستری جهت تبادل اطلاعات و گفت و شنود در فضای مجازی مابین کاربران است. این خدمت از مدت‏ها پیش توسط شرکت‏هایی نظیر گوگل و یاهو ارائه می‏شده است و یکی از جذاب‏ترین خدمات ارائه شده توسط این شرکت‏ها بوده است. این خدمت با رواج استفاده از گوشی‏های هوشمند تلفن همراه محبوبیت بالاتری نیز یافته است. در این راستا و با توجه به هدف جلب مخاطب بیشتر، در کنار فراهم آوردن فضای سالمی جهت تبادل اطلاعات، که منطبق با فرهنگ بومی ایرانی باشد، توسعه تالار گفتمان نیز به عنوان یکی از خدمات طرح جویشگر در نظر گرفته شده است. - به اشتراک‏گذاری ویدئو: در حال حاضر یکی از پرکاربردترین خدمات وب امکان به اشتراک‏گذاری فایل‏های چندرسانه‏ای است. به عنوان نمونه فلیکر یکی از معروفترین سایت‏های اشتراک‏گذاری عکس و ویدئو است که در سال ۲۰۰۴ ایجاد شد و در سال ۲۰۰۵ توسط یاهو خریداری شد. همچنین، یوتیوب (YouTube) گوگل نمونه موفق دیگری است که روزانه میلیون‏ها بیننده در سرتاسر جهان دارد. با توجه به استقبال زیاد کاربران به این خدمت و رشد تولید و انتشار محتوای تصویری از این طریق و همچنین جهت‏دهی درست نسبت به اشاعه محتوای سالم و مفید به کاربران ایرانی، این خدمت در طرح گنجانده شده است. - جویشگر مخصوص کودکان: بدیهی است که با توجه به خطراتی که فضای مجازی اینترنت برای کودکان به همراه دارد، نباید امکان جستجو در تمامی موضوعات را به کودکان داد. همچنین، نتایج جستجو برای کودکان نیز باید محدود به موضوعات مشخصی باشد و هر صفحه با هر محتوایی نباید به آنها معرفی شده و در اختیار آنها قرار گیرد. همچنین، با توجه به خلق و خو و علاقمندی‏هایی که کودکان دارند، رتبه‏بندی وبسایت‏ها می‏تواند بسیار متفاوت از رتبه‏بندی ارائه شده برای دیگر گروه‏های سنی باشد. همچنین، ظاهر جویشگر مخصوص کودکان می‏تواند با نیازمندی‏های سن آنها هماهنگ‏تر طراحی گردد. انواع پیام‏های آموزشی و فرهنگی نیز می‏تواند از همین طریق به کودکان منتقل شود. در این راستا، یکی از خدمات پیش‏بینی شده در طرح جویشگر، طراحی جویشگر خاص کودکان ایرانی است. - سیستم عامل تلفن همراه: هدف توسعه سیستم عامل برای دستگاه‌های تلفن همراه هوشمند، تبلت‌ها و هر وسیله همراه می‌باشد. از آنجا که از عمده‌ترین دغدغه‏ها و نیازهای کاربران تلفن همراه، امنیت ارتباطات و عدم شنود مکالمات آنان است‌، این محصول می‌تواند با ایجاد امنیت کامل و پایدار جلوی هرگونه مخاطره امنیتی و شنود را بگیرد. - خدمات خریدوفروش: هدف از این خدمت، فراهم‌سازی بستر خریدوفروش از طریق وب به منظور ترویج فرهنگ کاربری وب در کسب و کارها می‌باشد.

اطلاعات تماس: 
جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبگاه طرح جویشگر در آدرس www.didras.ir مراجعه نمایید. همچنین درصورت هرگونه سوال با شماره تلفن ۸۴۹۷۷۰۴۳ سرکار خانم پارسا و یا ایمیل itplatform@itrc.ac.ir تماس حاصل نمائید. آدرس دبیرخانه: تهران، انتهای خیابان کارگر شمالی، روبروی سازمان انرژی اتمی، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، صندوق پستی ۳۹۶۱-۱۴۱۵۵
مستندات: 

فراخوان مشارکت در تولید و ارائه محصولات و خدمات طرح جویشگر

نوع فایل: 
فایل: