ارسال شده توسط f.safaeian در ش, ۰۷/۲۸/۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶
در نیم قرن اخیر نوآوری به عنوان موضوعی پر رنگ در مباحث توسعه اقتصادی و اجتماعی مطرح شده است. نوآوری خلق ارزش از دانش است كه میتواند به معنای ارائه كالا یا خدمت جدید به بازار، كشف راههای جدید، تولید محصولات یا سازماندهی تولید و یا توسعه یك بازار باشد. با نگاهی به چالشهای موجود در بخش پژوهش و فناوری کشور، مرور تجربیات سایر کشورهای توسعهیافته یا نوظهور و نیز ادبیات علمی این حوزه میتوان نتیجه گرفت که اغلب این چالشها از طریق تقویت نظام ملی نوآوری قابل حل هستند.
نقشه راه فناوری یک چارچوب برنامه ریزی است که ابزاری برای تصمیم سازان به منظور شناسایی، ارزیابی و انتخاب میان گزینههای راهبردی مختلف برای دستیابی به اهداف فناورانه فراهم آورده و در فهم بهتر بازار و ایجاد تصمیمهای هدفمند به کسب و کارها کمک مینماید. اولین گزارش تجربه استفاده از نقشه راه فناوری توسط شرکت موتورولا در محیطی صنعتی و با رویکردی سیستماتیک در روند برنامهریزی، در اواخر دهه ۷۰ میلادی ارائه شده است. از آن زمان تا کنون این رویکرد توسط سازمانهای مختلفی با مأموریتهای متنوع به کار گرفته شد و صنایع و دولتها نیز شروع به استفاده از آن نمودند.