بستن× ارتباط ۸۴۹۷۷۶۷۲
بستن×

فرم جستجو

بانک اطلاعاتی حمایت از فضای مجازی کودکان تشکیل شده است

مجری سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک:
بانک اطلاعاتی حمایت از فضای مجازی کودکان تشکیل شده است

مجری سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک با تاکید بر رونمایی از برنامه‌های بخش خصوصی در این حوزه گفت: تمام طرح‌های رونمایی شده در مورد توسعه خدمات فضای مجازی کودک در دسترس است که یک بانک اطلاعاتی برای بازیگران خدمات فضای مجازی کودک (کودکان، اولیا آنان، مربیان، تولیدکنندگان محتوا، ارائه‌دهندگان خدمات و غیره) محسوب می‌شود.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، خسرو سلجوقی مجری سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک با اعلام رونمایی از سه برنامه جدید و هفت جلد کتاب در زمینه فضای مجازی کودکان گفت: در ارتباط با اینترنت کودک طرحی در دست اجرا است به نام 20 تا 20 که بیستم هر ماه حداقل یک طرح بخش خصوصی در ارتباط با کودک رونمایی و معرفی می‌شود؛ و مشخصات آن را در وبگاه www.cop.ir قرار می‌دهیم.

 

وی افزود: در مسیر استانداردسازی فضای مجازی کودکان کارهایی انجام شده که می‌توان به ترجمه استانداردهای بخش توان‌خواهان (معلولین) توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام و با همکاری سازمان ملی استاندارد ایران به تصویب رسیده و برای اجرا به‌زودی ابلاغ خواهد شد اشاره کرد که به‌زودی جزییات طرح (که بخشی از این استانداردها متناسب با نیازهای کودکان معلول است) اطلاع‌رسانی عمومی می‌شود.

 

خسرو سلجوقی با اشاره به اینکه بخشی از نیازهای اینترنت کودکان حقوقی است گفت: تعدادی از قوانین حقوقی این حوزه در کشورهای دیگر ازجمله آمریکا ترجمه شده تا بتوانیم یک مطالعه تطبیقی بین چند کشور داشته باشیم و از آن‌ها با توجه به نیازهای کشور خودمان بهره‌برداری کنیم.

 

مجری سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک با اعلام اینکه در سال 1396 پژوهشی برای شناخت میزان بهره‌برداری کودکان سه تا پنج ساله کشور از اینترنت و تجهیزات تلفن همراه و تبلت انجام شد، اظهار کرد: بر اساس نتایج این مطالعه معلوم شد که 66 درصد این کودکان دارای تلفن همراه یا تبلت هستند و جالب اینجاست که بر اساس همین مطالعات متوجه شدیم که برخی بچه‌های 6 ماهه نیز از تلفن همراه استفاده می‌کنند که شاید غیرقابل‌باور است ولی باید بپذیریم که هست.

 

وی با بیان اینکه برای شرایط فعلی که این کودکان به وسایل الکترونیکی دسترسی دارند باید برنامه داشته باشیم گفت: مناسب‌سازی تبلت و تلفن همراه کاری است که باید بر روی آن سرمایه‌گذاری شود. بخش خصوصی می‌تواند سرمایه‌گذار در این حوزه باشد و من معتقد هستم که باید محتوای مناسب برای این وسایل آماده شود که تاکنون چند برنامه‌ساز ایرانی در این حوزه داریم.

 

سلجوقی با اشاره به رتبه‌بندی بازی‌های کودک گفت: سه مرکز بر روی رتبه‌بندی بازی‌ها کار می‌کنند که برای چه گروه سنی، کدام بازی خوب است و هر بازی چه میزان هیجان و استرس به کودک وارد می‌کند؛ اما چند خانواده به این رتبه‌بندی مراجعه می‌کنند که چه بازی یا نرم‌افزاری را برای فرزند خود انتخاب کنند؟

 

مجری سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک با تأکید بر آموزش کودکان در خانواده‌ها اظهار کرد: بر طبق احادیث و روایات در هفت سال اول زندگی باید کودک را تربیت کرد؛ زیرا در هفت سال دوم و سوم میزان جذب و کشش کودک افت پیدا می‌کند.

 

وی با اشاره به مطالعات سایر کشورها برای کودکان گفت: مطالعه‌ای 38 ساله در آمریکا نشان می‌دهد که هر یک دلار سرمایه‌گذاری در دوره کودکی 16 دلار بازگشت سرمایه دارد. شما کجا می‌توانید این نوع سرمایه‌گذاری انجام دهید که چنین سودآور باشد؟

 

سلجوقی افزود: در حال حاضر تنها متولی آموزش دوره کودکی در کشور ما سازمان بهزیستی است که در قالب مهدکودک‌ها عمل می‌کند و اگر فرض کنیم که مهدکودک‌های ما کامل هستند 13 درصد کودکان در مهدکودک آموزش می‌بینند و 87 درصد کودکان در خانه توسط پدر و مادر آموزش می‌بینند.

 

وی ادامه داد: بر این اساس یکی از پروژه‌هایی که به دنبال آن هستم که توسط بخش خصوصی انجام شود، پروژه «هر ولی یک مربی کودک با تلفن همراه» است این پروژه متمرکز بر دو ظرفیت دانش جابجایی (Mobility) و اقتصاد اشتراکی است تا والدین به یک مربی کودک تبدیل شوند و امیدواریم در این حوزه تولیدکنندگان محتوا، ارائه‌دهندگان خدمات و توانمندان تربیت دانش مربی کودک وارد عرصه شوند و هر کس نقش خود را به نحو مناسب ایفا کند.